Wat is een pitch deck?

we leggen uit wat een pitch deck is

Een pitch deck is een korte presentatie die je gebruikt om jouw publiek een duidelijk overzicht te geven van jouw onderneming. Meestal gebruik je een pitch deck tijdens een meeting met potentiele investeerders, klanten of partners. 

Een professioneel design

Een pitch deck kan gemaakt worden in Powerpoint, Keynote, Adobe Indesign, Prezi . Een deck is vaak een eerste indruk van jouw bedrijf. Het is belangrijk dat het design van jouw pitch deck er professioneel uitziet.  Zorg ervoor dat jouw deck een duidelijke boodschap heeft, aantrekkelijk eruit ziet en consistent is. De consistentie is vooral belangrijk in het design en dat dit past bij jouw merkidentiteit. 

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om jouw deck simpel aantrekkelijk te maken. Maak gebruik van stock foto’s, dit zijn gratis foto’s met hoge kwaliteit zonder copyright. Naast foto’s kan je ook iconen gebruiken om jouw pitch deck te visualiseren. Door iconen te gebruiken wordt de tekst gemakkelijk te begrijpen. 

Welke onderwerpen en volgorde moet ik hanteren?

Voor een pitch deck hanteren wij een standaard volgorde voor onze investeerders. Deze volgorde behandeld alle punten in de juiste volgorde wat het duidelijk maakt voor investeerders. 

Inleiding: Begin met een sterke introductie om de aandacht van investeerders te wekken. 

Probleem: Welk probleem lost jouw onderneming op en voor welke betrokken partijen?

Oplossing: Laat op deze sheet zien hoe jouw product werkt en welke oplossing het biedt voor de betrokken partijen.

Businessmodel: Leg uit hoe je inkomen genereert.

Tractie: Geef aan in hoeverre ideeën zijn omgezet in acties en welke tractie er behaald is.

Voordelen / USP: Vertel waarom jouw product uniek is en hoe deze past bij de marktkansen.

Targetmarkt: Bepaal jouw doelgroep en je targetmarkt.

Concurrentie: Geef jouw concurrenten weer in een matrix of grafiek

Go-To-Market: Met welke specifieke marketingactiviteiten probeer je jouw doelmarkt te bereiken?

Tijdlijn: Geef weer wat voor milestones er de komende 3 jaar gepland staan en zorg dat dit in lijn staat met de rest van het deck.

Team: Voor veel investeerders is een ervaren en gemotiveerd team het belangrijkste doorslaggevende punt om een investering te doen.

Financiën: Toon je behaalde resultaten van het afgelopen jaar en vervolgens de verwachte resultaten over een periode van 3 jaar.

Investeringsvoorstel: Vermeld hoeveel geld wil je ophalen, tegen welke bedrijfswaardering en waar ga je dit geld voor gebruiken.

Contact: De laatste sheet gebruik je om jouw contactgegevens toe te voegen.

Meer weten?

Met bovenstaande punten kan je een heel eind komen met het maken van een duidelijk en aantrekkelijk pitch deck. Wil je meer weten over het deck? Lees hier meer over hoe je een effectieve pitch deck sessie kunt houden en lees hier meer over de belangrijkste onderwerpen uit het pitch deck.

Bedankt voor je tijd! Meer weten? Check onze andere artikelen op onze blog pagina of blijf up-to-date via onze LinkedIn pagina!

« Volgende blog Vorige blog »

Share this Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *