Het ophalen van een financiering voor startups is niet makkelijk. Er zijn veel gesprekken nodig met verschillende investeerders om uiteindelijk tot de juiste investeerder te komen. Laat je niet tegenhouden door een “nee” van een investeerder en zoek verder. De volgende tips kunnen je hierbij helpen:

Timing en marktsegment

Er zijn verschillende redenen voor afwijzing die niets met jouw startup te maken hebben. Timing is er een van. De investeerders hebben misschien net een aantal deals gesloten en zijn vol belegd, ongeacht hoe goed het idee is. Investeerders geven er ook de voorkeur aan om in snelgroeiende markten en markten waarin zij interesse hebben te investeren. Als jouw marktsegment niet interessant genoeg is, kan het moeilijker zijn om jouw visie te verkopen.

Het gaat over de chemie

Soms kan de reden van het afwijzen persoonlijk zijn. Je vermogen om een ​​investeerder te overtuigen kan een kwestie zijn van de chemie tussen jullie en het vermogen om op een persoonlijk niveau contact te maken. Je visie kan logisch en zelfs sterk zijn maar als er geen vonk is tussen jou en de investeerder, vermindert dit de kans op financiering

Er zijn bepaalde eigenschappen die investeerders in een ondernemer wil zien. Ze voelen zich aangetrokken tot ondernemers die slim, zelfverzekerd en charismatisch zijn. Een ondernemer die een goede indruk op een investeerder maakt, zal waarschijnlijk een goede indruk maken op werknemers, partners en potentiële klanten.

Laat passie zien

Onthoud dat investeerders heel veel proposities voorbij zien komen, hiervan kunnen ze maar een handjevol financieren. Investeerders zullen daarom een groot deel van hun tijd nee zeggen. Praat daarom met zoveel mogelijk investeerders. Je kunt namelijk tientallen nee’s krijgen, maar je hebt maar één ja nodig om de deal te kunnen voltooien.

Het is belangrijk om te weten dat in het begin, wanneer jouw startup nog geen echte tractie heeft bereikt, investeerders hoofdzakelijk in jou en je team investeren. Laat zien dat je een passie hebt voor jouw startup en wat je van plan bent om te bouwen. Dit helpt investeerders ervan te overtuigen dat jij inderdaad “investeerbaar” bent.

Deel deze post: