Als startup is pitchen een van de belangrijkste dingen waarmee je geconfronteerd zult worden. Hoewel je zal denken dat je elke vraag van de investeerders wel kan beantwoorden, moet je zorgvuldig nadenken en oefenen. Hier zijn 8 belangrijke vragen die je kunt verwachten:

1. Wat hebben uw klanten nodig en hoe weet u dat zeker?

Het is niet genoeg om investeerders alleen te vertellen wat de behoefte is van jouw product. Om de behoefte in kaart te brengen heb je harde feiten en voorbeelden uit de praktijk nodig om dit te kunnen bewijzen.

2. Met welk bewijs kun je voorafgaand zakelijk succes aantonen?

Gebruik bij het bespreken van je achtergrond niet de namen van bedrijven waarvoor je hebt gewerkt of jouw opleiding. Benoem specifieke zakelijke prestaties zoals; ontwikkelde producten en projecten. Investeerders zijn geïnteresseerd in meetbaar bewijsmateriaal.

3. Wie zit er in jouw team?

Voor veel investeerders is het team net zo belangrijk als het product of de service van de startup. Focus op de ervaringen, netwerken en expertises die jouw team bezit. Wanneer je niet over alle kennis en middelen bezit laat dan zien dat je specifieke plannen hebt om talent aan te nemen.

4. Hoe goed kent u uw concurrenten?

Probeer jouw startup niet uniek te laten zijn voor investeerders door te vertellen dat je geen concurrenten hebt. Wees specifiek over de bedrijven waarmee je te maken hebt. Als je laat zien hoe goed je de concurrentie begrijpt, kan je de uitdagingen aan gaan.

5. Wat is jouw concurrentievoordeel?

Spreek bij concurrentievoordeel over specifieke informatie. Laat de investeerders duidelijk zien waarom jouw startup anders is en speciaal maakt.

6. Hoe definieert u uw doelmarkt?

Zorg ervoor dat je het marktsegment en de target markt duidelijk kan identificeren. Ook is het belangrijk dat je kan uitleggen hoe je die bereikt. Baseer dit op goed onderzoek en maak het groeipotentieel duidelijk.

7. Wat heb je al bereikt?

Richt je aandacht op prestaties die je tot nu toe hebt bereikt. Nieuwe klanten, projecten of medewerkers die je hebt aangetrokken. Richt je op mijlpalen en prestaties, bij investeren gaat het om zekerheid. Daarom wil je ook zekerheid bieden.

8. Waarom heb je de investering nodig?

Investeerders willen graag weten waar de investering naar toe gaat, zoals naar het ontwikkelen van producten. Je moet in staat zijn om de mijlpalen te tonen die zullen worden behaald met deze financieringsronde.

Deel deze post: