Als ondernemer met een geweldig idee, geloof je dat je alles in huis hebt om succesvol te zijn, alleen er ontbreekt één cruciaal ding: de investering. Het is gebruikelijk om mensen te horen zeggen dat ze € X willen ophalen tegen X%, maar hoe kom je in een positie waarin deze onderhandelingen ook echt plaats kunnen vinden?

Bouw een netwerk op.

Netwerken is een essentieel onderdeel van het succes van jouw startup. Mensen zoeken bij VC’s en investeerders voor hulp omdat ze weten dat deze mensen een sterk netwerk hebben. Hun LinkedIn-connecties zijn krachtig en de telefooncontacten zitten vol met invloedrijke mensen. Bouw daarom een eigen netwerk op, misschien leidt dit wel tot een introductie met een investeerder.

Perfectioneer de pitch.

Hoewel je jouw idee op je eigen manier kan vertellen moet je potentiële investeerders een eenvoudige beschrijving kunnen geven. Je moet de potentiële investeerders weten te overtuigen en te interesseren. Daarom moet je instaat zijn om iemand uit te leggen wat je doet in een hele korte tijd, beter bekent als de “Elevator Pitch”

Element van verrassing.

Bij het pitchen aan investeerders is het goed om iets te hebben wat ze niet verwachten. De investeerders zien op een dag veel ideeën en plannen voorbij komen. Doe daarom iets wat ze zich kunnen herinneren.

Vraag om feedback.

Je maakt altijd wel mee dat een investeerder nee zegt. Vraag hierbij om duidelijke feedback, gebruik deze feedback en bouw hierop voort. Vraag hierbij ook aan investeerders hoe de problemen die ze naar voren hebben gebracht in hun feedback, opgelost kunnen worden.

Het krijgen van een financiering is altijd een lastig onderwerp en iedereen heeft zijn eigen ideeën over wat het beste is om te doen. Belangrijk is in ieder geval dat je uiteindelijk een partner hebt gevonden die niet alleen je idee kan financieren maar die zorgt voor de gewenste connecties met bijvoorbeeld andere investeerders en strategische partners.

Deel deze post: