Je krijgt de kans om een Pitch te geven aan investeerders! Alleen wat verwachten ze en hoe kan je het beste presenteren? In deze blog geven we een lijst met punten waar veel ondernemers in de mist gaan als het aankomt op het pitchen. Ook geven wij advies hoe je het beste het wel kunt aanpakken. Haal je profijt hieruit en geef na het lezen van deze blog een krachtige Pitch.

De doelstelling van een Pitch naar investeerders is om de interesse op te wekken bij de investeerders. Dit zijn de meest gemaakte fouten:

1. Te veel details

De doelstelling van een Pitch naar investeerders is om de interesse op te wekken bij de investeerders. Dit zijn de meest gemaakte fouten:

Als je te veel details vermeld in jouw Pitch dan loop je een groot risico dat de aandacht verslapt en dat een investeerder het gevoel krijgt dat het te complex is en dus afhaakt. Het gemiddelde aantal sheets dat ondernemers gebruiken is ca. 30 sheets. Een gemiddelde investeerder kijkt naar ca. 10 tot 15 sheets.

Ons advies:

  • Slechts 1 item per sheet;
  • Weinig woorden op de sheets;
  • Maximaal 15 sheets;
  • Gebruik figuren en visueel materiaal.

2. Niet emotioneel raken van de investeerder

Investeerders laten zich volgens psychologen merendeels leiden door emotie en rechtvaardigen achteraf met logica. Identiek aan consumenten. Een investeerder moet dus emotioneel worden geraakt door de ondernemer met zijn Pitch. Zodra dat gebeurt gaat de investeerder zoeken naar logische argumenten om zijn beslissing te onderbouwen. Een investeerder moet dus aanvoelen waarom je jouw bedrijf bent gestart en hoe je er gekomen bent.

Ons advies:

  • Vertel een goed verhaal;
  • Toon passie en enthousiasme;
  • Begin met het probleem en waarom en dan naar de oplossing;
  • Alle financiële zaken naar het eind.

3. Praten over de eigenschappen van jouw product in plaats van de voordelen voor de klant

Eigenschappen zijn weer gericht op logica en voordelen op de emotie, op het probleem van de klant. Wat is de waarde voor de klant? Wil je liever 1GB aan extra geheugen op jouw telefoon hebben of 1.000 liedjes.

4. Proberen te veel problemen op te lossen

Het is beter om 1 punt heel goed te doen dan veel punten matig. Dit is vaak een rode vlag voor investeerders. Het komt complex en onmogelijk bij hen over ook al is het feitelijk waar. De investeerder heeft op dat moment niet het vertrouwen dat het haalbaar is.

Ons advies:

  • Start met 1 probleem en de oplossing daarvoor;
  • Andere problemen voor later tijdstip;

5. Proberen te veel markten te bedienen

Begin met een kleine markt en stap later gefaseerd over naar andere markten.
Facebook startte alleen met Harvard studenten. Paypal startte met eBay verkopers en Amazon startte met een online boekhandel.

Ons advies:

  • Begin met een markt die gemakkelijk te benaderen is, met weinig concurrentie en een grote vraag.

6. Geen tractie tonen

Het tonen van tractie is één van de belangrijkste onderdelen van elke Pitch naar investeerders. Als je geen tractie kan tonen, het is bijna onmogelijk om een investering te krijgen.

Ons advies:

  • Toon tractie en test jouw product of service in jouw doel markt.
  • Zoek naar feedback en verbeter jouw propositie.

7. Niet goed inschatten van jouw concurrentie

Elk bedrijf heeft concurrentie. Als je dit niet goed inschat, dan wordt dat gezien dat je geen begrip hebt van de markt waarin je zit.

Ons advies:

  • Begrijp jouw concurrentie en maak daarvoor een strategie;
  • Hou rekening dat de concurrentie ook innoveert.

8. Niet aanpassen van jouw Pitch aan de omgeving

Elke investeerder heeft een andere achtergrond en ervaring. Daar moet je op inspelen met jouw Pitch.

Ons advies:

  • Onderzoek de investeerder;
  • Zorg dat je je altijd kan aanpassen in een Pitch;
  • Blijf jezelf.

9. Niet aangeven wat je nu concrete van de investeerder verwacht

Te vaak gaan ondernemers volledig los over hun bedrijf en vergeten concreet om de investering te vragen.

Ons advies:

  • Vraag om het exacte bedrag en biedt het bijbehorende aandelenpercentage aan;
  • Zeg hoe je de investering in detail gaat gebruiken op basis van realistische cijfers.
Deel deze post: