Het is lastig om een startup te laten draaien met weinig kapitaal. Een van de grootste redenen waarom bedrijven falen is dat het geld op raakt. Als ondernemer is het aantrekken van financiering een eigenschap die je moet hebben om je startup te laten groeien.

Doe onderzoek

Doe altijd onderzoek naar het bedrijf of investeerders waarmee je een afspraak hebt. Dit is namelijk een indicatie voor investeerders om te kijken hoe goed je bent voorbereid. Het is een no-go wanneer je de historie of specialiteiten van de investeerder niet kent. Wanneer je goed bent voorbereid, laat je een betere indruk achter bij investeerders en heb je een grotere kans op financiering. 

Zorg voor goede introducties

De meeste investeerder zullen niet eens een afspraak met je maken, tenzij je een goede introductie hebt gekregen. Bouw een sterk netwerk op met mensen die je kunnen helpen. Neem contact op met business angels die je kunnen introduceren of ga naar startup events om mensen te ontmoeten.

Wees menselijk

Veel ondernemers falen doordat ze te veel focussen op het pitchen en het pushen naar investeerders. Een investeerder blijft ook een mens en moet heel de dag aanwezig zijn bij verschillende meetings met ondernemers. Het is belangrijk dat jij de verademing voor hen bent. Normaal gesproken zijn er veel meetings nodig om de investeerders goed genoeg te kennen om partner te worden.

Maak je visie helder

Zelfs als je het beste product en het beste team hebt zal niemand dit weten, tenzij je dit uitdrukt. Het is jouw verantwoordelijkheid om effectief te communiceren waarom jouw team en startup zullen slagen. Neem hierbij ook het concurrentievoordeel mee. Als jouw startup geen concurrentievoordeel heeft is het waarschijnlijk makkelijk te repliceren. Ontwikkel een voorsprong en verbeter het.

Vertel een verhaal

Een van de belangrijkste punten om financiering op te halen, is door een verhaal te vertellen over waarom jij het product maakt. De investeerders moeten op een dieper niveau begrijpen wat jou motiveert. Je hebt een boeiend verhaal nodig achter het product. Zonder verhaal is het moeilijk voor investeerders om jouw product te begrijpen. Je wilt dat de investeerders een deel gaan uitmaken van het verhaal.

Deel deze post: