Een stevige pitch van drie minuten kan jou helpen om leveranciers, werknemers en misschien zelfs investeerders aan te trekken. Maar het maken van een pitch is moeilijker dan verwacht. Het is belangrijk dat je de juiste pitch consistent en met vertrouwen kunt overbrengen.

Krijg hun aandacht

Een pitch is meer dan alleen een verhaal over de missie van jouw startup of het gedeelte 'over ons' van jouw website. Een pitch is een korte opening waarin je vertelt wat jouw startup doet, waarom het uniek is en welk probleem het oplost. Het doel is om het publiek te interesseren. Wanneer je de interesse hebt gewekt kan je meer aanvullende informatie over jouw startup geven. Dit is ook de reden waarom jij je pitch persoonlijk moet maken en moet aanpassen aan het publiek en de gelegenheid.

Vertel het juiste verhaal

Om de aandacht te trekken kan je jouw pitch bijvoorbeeld beginnen met een anekdote over een klantervaring of doorbraak die jij hebt meegemaakt. Zorg ervoor dat je een duidelijk verhaal vertelt. Organiseer de informatie die je wilt vertellen en verdeel het in drie stukken: een opening, een uitleg van wat je startup doet en als afsluiting een kort verhaal of technisch detail om je publiek uit te nodigen voor een discussie of gesprek.

Houdt ze geïnteresseerd

Veel ondernemers maken de fout dat ze zoveel mogelijk informatie willen stoppen in een pitch van drie minuten. Of je nu bij een klant staat of op en netwerkevent, het belangrijkste doel van een pitch is om een relatie te beginnen. Betrek je publiek bij je pitch en pas jouw pitch aan op de persoon waartegen jij spreekt

Een pitch is niet alleen een kans om te spreken, het is ook een kans voor een voortdurend gesprek.

Deel deze post: