7 vragen voordat je gaat pitchen aan investeerders

in deze blog vertellen we over vragen die je kunt verwachten van investeerders tijdens het pitchen

Als startup is pitchen een van de belangrijkste onderdelen die je voor investeerders moet gaan doen. Hoewel je zal denken dat je elke vraag over jouw startup wel weet, moet je zorgvuldig nadenken en oefenen. Hier zijn 8 belangrijke vragen die je kunt verwachten tijdens het pitchen:

Wat hebben jouw klanten nodig?

Het is niet genoeg om investeerders alleen te vertellen wat de behoefte is van jouw product. Om de behoefte in kaart te brengen heb je harde feiten en voorbeelden uit de praktijk nodig om dit te kunnen bewijzen.

Welke successen heb jij als ondernemer behaald?

Gebruik bij het bespreken van jouw ervaring niet de namen van bedrijven waarvoor je hebt gewerkt of een opleiding. Benoem specifieke zakelijke prestaties zoals; ontwikkelde producten en projecten. Investeerders zijn geïnteresseerd in meetbaar bewijsmateriaal.

Wie zit er in jouw team?

Voor veel investeerders is het team net zo belangrijk als het product of de service die je aanbiedt. Focus op de ervaringen, netwerken en expertises die jouw team bezit. Wanneer je niet over alle kennis en middelen bezit laat dan zien dat je specifieke plannen hebt om talent aan te nemen.

Wie zijn jouw concurrenten en wat is jouw concurrentievoordeel?

Probeer jouw startup niet uniek te laten zijn voor investeerders door te vertellen dat je geen concurrenten hebt. Het is bijna onmogelijk om helemaal geen concurrenten te hebben, neem daarom ook je indirecte concurrenten mee.

Wees specifiek over de bedrijven waarmee je te maken hebt. Als je tijdens het pitchen laat zien hoe goed je de concurrentie begrijpt, kan je uitdagingen aan. Spreek bij concurrentievoordeel over specifieke informatie. Laat de investeerders duidelijk zien waarom jouw startup anders is.

Hoe definieer je jouw doelmarkt?

Zorg ervoor dat je het marktsegment en de target markt duidelijk kan identificeren. Ook is het belangrijk dat je kan uitleggen hoe je die bereikt. Baseer dit op goed onderzoek en maak het groeipotentieel duidelijk.

Wat heb je al bereikt?

Richt je aandacht op prestaties die je tot nu toe hebt bereikt. Dit kunnen bijvoorbeeld nieuwe klanten, projecten of medewerkers zijn die je hebt aangetrokken. Richt je op mijlpalen en prestaties. Bij investeren gaat het om zekerheid.

Waarom heb je de investering nodig?

Investeerders willen graag weten waar de investering naar toe gaat, zoals naar het ontwikkelen van producten. Je moet in staat zijn om de mijlpalen te tonen die zullen worden behaald met deze financieringsronde.

Bedankt voor je tijd! Ben jij benieuwd naar hoe wij jou hierin kunnen helpen? Klik hier en plan een korte kennismakingscall! 

Meer weten? Check onze andere artikelen op onze Blog pagina Of blijf up-to-date via onze LinkedIn pagina!

« Volgende blog Vorige blog »

Share this Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *