Een belangrijk element voor een startup is een sterk gedefinieerde merkidentiteit. In deze snelle wereld moet je opvallen. De merkidentiteit is het kenmerk van jouw startup, de eerste indruk. Ook voor investeerders is deze eerste indruk belangrijk. Hieronder staan vijf tips voor het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit.

1. Verkoop jouw merk, geen product.

Productgerichte marketing is verleden tijd. Dit digitale tijdperk heeft een razendsnel brandproces. Je hebt ongeveer 20 seconden de tijd om indruk te maken met jouw startup. Hierdoor heb je geen tijd voor een lange en informatieve uitleg.

2. Jouw merk moet een weerspiegeling zijn van jezelf.

Het is belangrijk om te weten wat jouw klant wilt zien en wilt ervaren. Dit is namelijk de sleutel om deze klant te kunnen bereiken. Om tot de klant door te dringen is het daarom ook belangrijk dat de klant kan zien wie jij als startup bent en te zorgen dat je merk en marketing dit uitstralen.

3. Kopieer je merkidentiteit in jouw design.

Het design van jouw startup speelt een grote rol in jouw merkidentiteit. Maak duidelijk wat jouw startup doet en maak dit aantrekkelijk. De landingspagina van jouw website moet identificeerbaar zijn voor jouw klanten en potentiële klanten.

4. Het is oké om te re-branden.

Misschien heb jij of jouw investeerder tot nu toe al een aantal fouten opgemerkt in de brandstrategie van jouw startup, maak je geen zorgen. Het is prima om te re-branden, vooral als je het gevoel hebt dat de waarneming van jouw startup in de ogen van potentiële klanten moet veranderen.

5. Neem geen toevlucht tot quick fixes

Een laatste tip: vervang hard werken en reflecteren niet door bepaalde quick fixes. Als jouw merkidentiteit niet is waar het zou moeten zijn, kan geen enkele ebook, webinar of SEO-strategie dit zomaar even oplossen.

Deel deze post: